Nuffnang

Saturday, October 1, 2011

Kek Keremel

             
Tempoh sebulan teasa begitu cepat berlalu. Berakhirnya bulan Syawal yang mulia. Hmm, terpesona dengan kek keremel yang di buat oleh Kak Ita. Siapa yang tidak terliur apabila terpandangkan kek anggun dan indah? Resepi from Kak Munirah Baharun dan untuk step by stepnya boleh rujuk ke blog
Masam Manis yaa!!

Bahan Gula Hangus :
2 sudu besar gula pasir

Cara : Masukkan gula pasir ke dalam loyang bersaiz 8 inci. Masak diatas api yang perlahan. Bila gula hancur dan tukar warna menjadi perang. Tutup api. Biarkan gula sejuk. Gula yang sejuk akan menjadi keras.

Bahan Keremel :
1/2 tin susu cair
70 gram gula castor
1/2 sudu teh esen vanila
3 biji kuning telur

Cara : Kacau susu dan gula sehingga larut. Masukkan telur dan esen. Kacau sebati. Kemudian tapis ke dalam loyang gula hangus tadi. Ketepikan.

Bahan - Bahan Kek :
70 gram gula castor
3 biji kuning telur
135 ml air
45 ml minyak masak
140 gram tepung gandum
1 sudu teh baking powder

Cara : Pukul kuning telur, minyak masak dan air sampai gebu dan tukar ke warna putih. Masukkan gula dan pukul lagi sampai naik sekali ganda. Matikan mixer dan masukkan tepung dan baking powder yg telah di ayak. Masukan sikit - sikit dan kacau perlahan secara kaup balik.

Bahan Merinque :
6 biji putih telur - pastikan jangan tercampur sikitpun dengan telur kuning
70 gram gula castor
1 sudu teh krim of tar - tar

Cara : Pukul putih telur hingga berbuih. Masukkan gula dan krim tar2 dan terus memukul dengan sped tinggi sehingga adunan pekat dan kaku, dan masukkan 1/3 bahagian bahan merinque ke dalam adunan tepung tadi. Gaul secara kaup balik. Kemudian masukkan semua baki adunan merinque gaul hingga sebati.

Bahagi adunan kepada 3 bahagian yang sama banyak. Letakkan pewarna yang anda suka. Tuangkan keatas lapisan keremel tadi secara berselang - seli. Panaskan oven pada suhu 170 C terlebih dahulu dan bakar kek menggunakan kaedah steam bath. Bila dah masukkan kek ke dalam oven tukar pada suhu 160 C. Guna api bawah sahaja.

Selepas masak biarkan kek kekal didalam oven sehingga kek renggang di tepi loyang. Terbalikkan kek atas pinggan dan biarkan kek turun sendiri. Potong kek bila ia benar - benar telah sejuk.

                                 
                           

4 comments:

  1. cantik kek depa nooo saya pon tringin nak buat tp xtbuat2 lg....color belang pon cantekkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanim, kek ni bukan sahaja nampak cantik,tapi lembut dan jugak sedap. Cuba ya !

      Delete
  2. Maceeh Izah!Sayang diaa. Hehe..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi