Nuffnang

Tuesday, October 8, 2013

Popia Basah Yang Sangat Sedap..


Suka sangat dengan popia basah ni! Hari tu makan di sebuah gerai di Tanjung, jadi teringin dan cuba belajar membuat sendiri di rumah. Mula - mula saya memang tak reti sangat nak membuat kulit popia basah ni, tak biasa kan! Tetapi apabila saya cuba dan dua tiga kali practise inilah kejadiannya! Lumayan cantik ( puji diri sendiri ) hehe!Jadi untuk sesiapa yang belum mencuba resepi popia basah dari Kak Umie ini, apa tunggu lagi!! Memang sedap sangat bagaikan sajian dari gerai makan! Jadi tak payah dah pergi pasar malam lagi, buat sendiri lebih jimat dan tentu lebih sihat untuk sajian keluarga tersayang.

Popia Basah
Bahan Kulit :
2 cawan tepung gandum
1 biji putih telor
3/4 cawan air
2 sudu makan cuka
secubit garam

Cara Membuat :
Step untuk buat kulit popia boleh rujuk di My Resepi. Campurkan kesemua bahan dalam mangkuk adunan. Gaulkan (macam buat cokodok) kemudian tutup dan biarkan sebentar sekurang - kurangnya 1/2jam. Ambil sejemput dan lenserkan ke atas kuali leper Buat dari arah jam.Mulakan dari tepi dulu kemudian sapukan bahagian tengah dengan sisa tepung yang masih ada di tangan. Setelah rata, biarkan sampai tepung masak sebentar. Angkat tepung yang telah masak dan letakkan dalam pinggan. Boleh disusun berlapis - lapis ia tak melekat.


Bahan Untuk Inti Popia
1/2 biji kobis - di racik halus
3 biji sederhana besar carrot - di sagat halus
1 biji sederhana bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar sos tiram
1 sudu makan udang kering
garam secukupnya
minyak untuk menumis

Cara Membuat :
Kisar bawang besar, bawang putih dan udang kering. Panaskan sedikit minyak dan masukkan bahan yg dikisar tadi.Kemudian tambahkan sos tiram dan secubit garam.Kemudian masukkan sayuran dan masak hingga sedikit layu.


Bahan Untuk Sambal
15 tangkai cili kering
1 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
1 sudu besar gula perang
2 sudu besar kicap manis
minyak untuk menumis
garam, perasa dan bawang goreng secukupnya
Kacang kisar - jika suka

Cara Membuat :
Kisar cili kering, bawang besar dan bawang putih. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan blend hingga garing. Masukkan kicap dan gula perang, garam dan perasa. Ambil sekeping kulit popia dan sapukan dengan sedikit sambal.Letak satu sudu besar inti dan taburan bawang goreng lipat macam biasa dan gulung sedia untuk dimakan.

Sebenarnya cara penyediaan popia bergantung pada citarasa. Jika nak letak sambal dulu pun boleh dan nak curah atas popia kemudian pon boleh ikut selera masing - masing.

4 comments:

  1. sarapan saya pun popia juga pagi ni..tapi popia goreng..boleh lah...

    ReplyDelete
  2. Resepi nie copy paste - fail tak sedap

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi