Nuffnang

Sunday, April 14, 2013

Tomyam Asli Thai


Lama rasanya tak buat tomyam. Untuk memenuhi permintaan anak - anak, maka hari ni saya
buatlah sup ala thai ! Hari ni paste tomyam saya cuba buat sendiri, selalunya saya akan beli
kt kedai, dah siap punya atau dalam peket. Ternyata cukup mudah untuk menyediakannya bukan?
Lebihan paste yang saya buat ini saya simpan di dalam peti ais untuk kegunaan yang lainnya.
Seperti membuat nasi goreng atau sesuai keperluan..  hmm cukup mudah! Resepi saya ambil dari my resepi.com. Kalau  dah habis rasanya saya akan buat lagi kerana sungguh memudahkan kerja
saya di dapur. Jangan lupa untuk mencuba!

Bahan - bahan  yang di gunakan pulak mengikut selera dan stok yang ada di rumah saja. Apa yg
ada di dalam peti ais itulah yang saya letak! Hehe. Lega rasanya boleh makan tomyam hari ini!
Cukup membuka selera!!
Tomyam Asli Thai

Bahan - bahan UntukMembuat Paste :
5 biji bawang merah
2 biji cili merah
5 tangkai cili kering - rendamkan dengan air panas sekejap
1 inci lengkuas
2 batang serai
1 sudu besar udang kering - rendamkan sekejap
3 helai daun limau purut
1 inci belacan - dibakar
sedikit air asam jawa, garam dan gula secukupnya

Untuk sup tomyam
1/4 ekor ayam - dipotong kecil
5 ekor udang atau lebih  ( saya letak ayan saja )
2 ekor sotong atau lebih
1 labu bawang besar - dibelah 6
5 ulas bawang putih - diketuk
1 inci lengkuas - diketuk
2 batang serai - diketuk
1/2 batang karot, bunga kobis dan sebagainya
5 helai daun limau purut
1 biji buah tomato - dibelah 4
1 sudu besar perencah tomyam atau lebih
1 sudu besar sos ikan
2 biji limau nipis - ambil jusnya
3 sudu besar susu cair
cili padi sesuai selera
air secukupnya - untuk membuat sup
garam secukup rasa

Cara Membuat :
Cara membuat perencah tomyam: kisar semua bahan kecuali air asam jawa, garam dan gula kemudian panaskan sedikit minyak, tumiskan bahan2 kisar tadi sehingga naik bau dan pecah minyak masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa masak hingga menjadi paste. sesudah sejuk bolehlah disimpan di dalam bekas dan simpan di dalam fridge.

untuk membuat sup tomyam: rebuskan ayam dengan air (banyak atau sedikit air bergantung pada selera masing2) sehingga 1/2 masak. Masukkan bawang besar, bawang putih, daun limau purut serai, cili padi dan lengkuas. Masukkan sotong, udang, sayur2an dan buah tomato. Masukkan pula pes tomyam, sos ikan, jus limau nipis dan garam secukup rasa. kacaukan rata.

Tunggu sehingga ayam empuk dan bahan2 seafood lain masak padamkan api masukkan susu cair hidangkan dan taburkan dengan daun ketumbar.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi