Nuffnang

Monday, May 27, 2013

Sate Ayam atau Daging


Salam dan selamat tengah hari buat semua. Harini nak cuba buat satay. Dah lama juga rasanya tak buat
satay, biasanya saya akan buat bersama - sama anak - anak di rumah ketika musim cuti sekolah bermula. Kerana teruja sangat nak buat bahan - bahan dan persiapan yang lainya di kerjakan oleh anak bongsu saya, saya tengok dan rehat saja. Hehe. Si kakak tukang potong bawang dan adik si tukang popek dan komen.


Sate Daging atau Ayam
400 gram daging / ayam (tanpa tulang) - dipotong kecik
1/2 sudu teh garam
40 gram gula
lidi sate - direndam dengan air
3 sudu besar minyak masak
1 batang serai - dititik utk merenjis sate

Bahan dikisar :
4 ulas bawang merah
2 cm kunyit hidup
2 biji buah keras
1 cm lengkuas
1/2 sudu besar ketumbar - disangai
1/2 sudu teh jintan manis - disangai
1/2 sudu teh jintan putih - disangai
2 sudu besar air asam jawa sederhana pekat
4 sudu besar santan ( ganti dgn susu cair pun boleh)
1 batang serai

Cara Membuat Sate :
Perap daging / ayam dengan bahan kisar, garam dan gula selama 3 jam ( lebih elok diperap semalaman)
Cucuk daging / ayam pada lidi sate. Lebihan bahan perap dicampur dengan 3 sudu besar minyak masak dan renjis gunakan serai yang telah dititik semasa proses pembakaran sate.

Kuah Kacang Sate

300 gram kacang tanah - disangai
100 gram gula pasir
150 gram gula merah
40 gram asam jawa
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 cawan minyak masak

Bahan - Bahan Kisar :
2 biji buah keras
1 sudu besar ketumbar biji - disangai
1 sudu kecil jintan putih - disangai
1 susu kecil jintan manis - disangai
2 hiris lengkuas
2 hiris halia muda
20 tangkai lada kering - direbus
7 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
7 batang serai - dihiris
20 gram udang kering

Cara Membuat :
Satukan gula merah dan asam jawa - diramas dengan air yang cukup untuk mendapatkan air asam jawa. Bancuh kacang tanah kisar Satukan semua bahan dan gaul rata. Panaskan minyak dalam kuali
dan tumis bahan kisar hingga garing.Masukkan gula, garam, ajinomoto dan serbuk kunyit dan gaul rata
Masukkan bancuhan gula merah, air asam jawa dan kacang tanah tadi ke dalam bahan tumis.
Masak atas api yang sederhana hingga keluar minyaknya


12 comments:

  1. I wanna try.. Thank for share this recipe

    ReplyDelete
    Replies
    1. yess you must be try it! Thanks for the comment my frend..

      Delete
  2. Maaa.. aih. berderet bahan2. Nampak sedap though. Ada tak yang kuahnya sedap macam Satay Segera Ayamas tapi resipi simple?

    ReplyDelete
  3. Terima kasih resipi anda mimang sedap n asli

    ReplyDelete
  4. sedapnyo...macam kat pasar malam nibong tebai ^_^

    ReplyDelete
  5. sedapnyer akak..untung jumpe resipi ni..tengkiuu..:)

    ReplyDelete
  6. aduuuh
    gak tahan liat gambarnya, nikmat rasanya ya?
    jadi ngiler euy
    :-)

    ReplyDelete
  7. Mantap..nk try raya ni..thanks tau..hihuhu...

    ReplyDelete
  8. Gula tu cmpur skali mse perap ke

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi