Nuffnang

Saturday, November 8, 2014

Sup Wantan


Salam. Petang tadi sempat menyiapkan sup wantan ini untuk hidangan anak - anak. Masakan ala - ala Cina kononnya! Untuk bahan - bahan saya gunakan  apa yang tersedia dan stok barang yang ada kat dapur dan untuk intinya boleh di pelbagaikan yaa, letak ikan, ayam, udang yang terlebih dulu kena di kisar halus. ( boleh gunakan food processor ) Mana satu yang menjadi pilihan? Kalau saya gunakan ikan tenggiri, kebetulan memang tengah ada stok di rumah. Sup wantan enak disajikan panas-panas, apalagi kalau cuaca mendung atau tengah musim hujan memang best sangat - sangat!




Sup Wantan
Kulit wantan -  boleh dibeli dipasaraya
1 bahagian rangka ayam
4 keping tauhu putih - belah dua bahagian
2 tangkai daun sup
2 tangkai daun bawang
2 cm halia muda
2 ulas bawang putih - di titik
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1 liter air

Bahan inti:
250 gram isi ikan tenggiri -  dicincang halus
120 gram tepung sagu / tepung ubi
1 tangkai daun bawang - dicincang halus
1 biji putih telur
150 gram labu siam - parut halus
2 ulas bawang putih - kisar halus
1/2 sudu kecil serbuk lada sulah
Sedikit garam dan serbuk pati ayam

Cara Membuat :
Rebus rangka ayam, halia, bawang putih, daun sup dan daun bawang sehingga naik aroma dan air tinggal anggaran 800 liter.Tapis ke dalam periuk lain. Buang hampas. Yang tinggal hanya air sup yang jernih. Ketepikan

Untuk Inti : Campurkan semua bahan inti. Kacau rata. Sudukan inti ke dalam kulit wantan dan juga tauhu putih. Lipat dalam bentuk tiga segi. Guna sedikit air untuk melekatkannya. Lipat hujungnya ke belakang dan ketemukan kedua lagi hujungnya. Lekatkan dengan air. Buat sampai habis.

Didihkan kuah sup tadi. Masukkan lada sulah, serbuk pati ayam dan garam secukupnya.Masukkan tauhu tadi. Kemudian masukkan pula wantan. Wantan mengambil masa tak sampai 5 minit untuk masak. Terus padamkan api. Bila menghidang, taburkan bawang goreng dan hirisan daun bawang.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi