Nuffnang

Sunday, March 8, 2015

Onde - Onde Kacang Hijau


Assalam dan berjumpa lagi di bulan march. Pagi ni kita nak sarapan dengan kuih yg berinti kacang hijau ( onde - onde ). Ada perbagai jenis kuih onde - onde, namun yang paling banyak dijumpai adalah jenis onde - onde bersalut bijan dengan inti cukup bervariasi seperti kacang hijau dan juga  inti kelapa. Bahan utama pembuatan onde - onde adalah tepung pulut. Bahan inilah yang kemudian membuat onde - onde terasa kenyal saat dikunyah, yum - yum! Resepi saya intai di sini!


Onde - Onde Kacang Hijau
2 cawan tepung pulut
2 sudu besar tepung gandum
Sedikit garam
3/4 -1 cawan air
Bijan secukupnya - untuk salut

Cara membuat doh :
Satukan tepung pulut, tepung gandum dan garam. Bancuh dengan air sedikit sedikit hingga menjadi doh yang tak melekat di tangan. Jika terlembik, tambahkan setengah sudu tepung beras pulut setiap kali memasukkannya.

Inti kacang hijau
250 gram kacang hijau - di rendam
1/2 cawan gula merah
1 cawan gula pasir - atau sesuai selera
1/2 cawan kelapa parut muda
2-3 sudu tepung gandum
Air secukupnya

Cara Membuat Inti :
Masak kacang hijau bersama air hingga kembang, biarkan sehingga airnya hampir kering, masukkan kelapa, gula melaka dan gula, kacau rata dan biarkan hingga kering.Tabur tepung gandum dan kacau rata. Angkat dan sejukkan. Bila sudah sejuk kepal inti bulat2.

Cara membuat kuih :
Leperkan adunan doh dan masukkan inti kacang hijau yang telah di kepal bulat2 tadi.Tabur/salut bijan. Panaskan minyak dan bolehlah di goreng dengan api yang sederhana hingga keemasan. Angkat dan hidangkan.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi