Nuffnang

Sunday, May 24, 2015

Biskut Kelapa


Assalam.. walaupun syawal belum menjelma dan masih lambat lagi tetiba saja teringin nak makan biskut kelapa.  Dua hari yang lalu singggah di kedai bahan - bahan membuat kue terus saja saya capai satu peket kelapa bakar.. Resipi biskut kelapa paling mudah untuk disediakan memang sedap sebab banyak gunakan kelapa jom laa cuba.. Apa bahan yang perlu di sediakan, kita intaii..

Biskut Kelapa  ( Putri Manja )
225 gram tepung jagung*
150 gram tepung gandum *
1/2 camca teh baking powder * (*disatukan & diayak)
125 gram gula aising
75 gram kelapa kering
25 gram serbuk badam
1 biji telur gred A ( berat lebih kurang 60 gram sebiji )
1/2 camca teh sesen vanilla
155 gram butter

Untuk Hiasan :
ceri merah | dadu kecil
kelapa kering ( saya guna toasted coconut )
kuning telur untuk sapuan

Cara Membuat :
Satukan kelapa kering yang dikisar dengan serbuk badam dan tepung-tepung tadi. Ketepikan.Pukul telur, gula aising dan esen vanilla hingga berkrim.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis sambil digaul perlahan. Pada peringkat ini adunan akan berupa seakan-akan serbuk roti.

Masukkan mentega sedikit demi sedikit sambil terus menggaul hingga adunan tadi menjadi doh yang lembut. Bulat-bulatkan doh dan tutup dengan tuala lembap.
Canai doh setebal 1/2 cm, terap dengan acuan kegemaran dan susun dalam dulang pembakar. Sapu kuning telur, letak satu potongan kecil ceri dan tabur dengan kelapa kering. Buat hingga habis.

Bakar dalam oven pada suhu 150C selama 12-14 minit @ ikut oven masing-masing. Sejukkan biskut atas jaringan hingga betul-betul sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi