Nuffnang

Saturday, June 13, 2015

Kek Buah Kering


Assalam.. hujan - hujan ni lapar tak tahu nak buat apaa. Anak - anak saya perhatikan dari tadi asyik buka tutup peti ais aja. kesiannya!! Hari ni sedap bersantai di rumah tak pergi mana - mana. Saya pun masuk dapur siapkan sebiji kek untuk di jadikan kudapan masa minum petang. Belek - belek telur ada 5 biji je yang tinggal.. memang cukup - cukup!! Allhamdulillah siap dah cake saya ni, apa tunggu lagi.. resepi kek saya ambil dari Sajian Sedap.com.. Hm berbaloi mencuba memang sedap, lembut dan tak terlalu manis! Boleh buat lagi nanti..

Cake Buah Kering
250 gram margarin
100 gram gula pasir halus
5 kuning telur ayam
250 gram tepung ganum
1 tsp baking powder
5 putih telur ayam
1/4 sendok teh garam
1/2 cream of tartar
50 gram gula pasir
75 gram fruit mix - saya pakai dalam 150 gram dan gaulkan dengan 1 tsp tepung
supaya fruit tu tak jatuh di bawah adunan..

Cara membuat :
Pukul margarin dan gula pasir selama 7 menit sampai lembut. Tambahkan kuning telur satu per satu sambil dipukul sehingga rata. Masukkan tepung gandum dan baking powder sambil diayak dan dipukul perlahan sampai rata. ketepikan.

Pukul putih telur, garam, dan cream of tartar sampai kembang. Tambahkan gula pasir sedikit-sedikit sambil dipukul sampai mengembang.Tuang ke campuran tepung sedikit - sedikit sambil di kacau perlahan. Tambahkan fruit mix. Kacau perlahan.


Tuang di loyang ukuran 24x10x7 cm yang disapu margarin dan dialas kertas roti.
Panggang dalam oven panas dengan api bawah suhu 180 derajat Celsius selama 60 menit sehingga masak. Angkat, sejukkan. Keluarkan dari loyang. Sajikan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi