Nuffnang

Friday, November 13, 2015

Rempeyek Kacang Dan Ikan Bilis


Assalam dan selamat tengah hari. Hmm buat rempeyek pulak hari ni memenuhi beberapa tempahan customer. Rempeyek yang jenis ni memang sangat mudah membuatnya cuma di goreng tepi kuali. Tak payah lama - lama duduk kat dapur cepat dan pantas. Tak macam rempeyek yang  bentuk bulat tu kena sabar banyak banyak sbb nak kena letak dlm acuan kan.. Sebenarnya banyak versi rempeyek, ada yang suka bubuh cekur tapi ada juga yang kurang menggemari aromanya. Ada juga yang bubuh hirisan daun limau purut. Ada yang tak bubuh itu semua, tapi bubuh rempah-rempah. Rempahnya pula ada yang letak rempah jintan manis dan ketumbar semua terpulang citarasa ya..


Rempeyek Kacang Dan Ikan Bilis
150 gram kacang tanah
4 biji buah keras
3 ulas bawah putih - tumbuk halus
1 sudu teh biji ketumbar - tumbuk kasar
1 sudu teh jintan manis / putih - tumbuk kasar
175 gram tepung beras
1 sudu besar tepug jagung / tepung ubi
300 ml santan cair
1 biji kuning telur
1 sudu teh air kapur
50 gram ikan bilis
minyak secukupnya  - utk menggoreng
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit hirisan daun limau purut - boleh skip

Cara Membuat :
Campurkan bahan yang telah di kisar / tumbuk ke dalam tepung beras & kacau sedikit. Masukan santan, telur, garam, air kapur, gula dan kacau sehingga tidak bergentel. Biarkan bancuhan secukup rasa. Masukkan kacang tanah & kacau rata. Panaskan minyak kedalam kuali dan serakkan (  sesenduk )  adunan yang telah di isi kacang  dan ikan bilis ditepi kuali.

Simbah2 sedikit minyak panas pada tumpi yang melekat pada tepi kuali supaya ia cepat kering & tanggal. Bila tumpi dah tertanggal dari tepi kuali sambunglah goreng lagi sehingga kuning keemasan & cukup garing. Angkat & toskan.  Bila telah siap simpan tumpi / rempeyek di dalam bekas kedap udara.

wasap Julia untuk pertanyaan dan juga order 0174938775

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi