Nuffnang

Monday, December 7, 2015

Kek Gulung Warna


Assalam dan Bismillah, hari ni buat kek lagi untuk kudapan dan minum petang saja. Simple dan sangat lembut.. Proses membancuh dan membakar sama macam buat kek biasa tapi proses mengulung perlukan perhatian yaa.. Intai resepinya!

Kek Gulung Warna
1/2 cup tepung kek / tepung gandum - ayak
4 biji kuningg telur + 2 tbsp gula kastor
2 tbsp susu cair / susu segar
2 tbsp minyak jagung / minyak masak
1 tbsp tepung jagung - ayak
4 biji putih telur + 1/4 cawan gula kastor
Pewarna di gemari

Bahan Filling :
3/4 cawan whipping cream - pukul hingga gebu dam masukan paste strawberry, pukul rata.
1/2 tsp strawberry paste

Cara Membuat :
Di dalam mangkuk adunan sebatikan kuning telur bersama 2 tbsp gula menggunakan whisk saja. Masukan tepung gandum, tepung jagung yang telah di ayak. Masukkan susu, minyak jagung.Gaul sebati. Ketepikan sekejap.

Di dalam wadah lain, bersih dan kering masukkan 4 biji putih telur pukul sehingga berbuih sikit dan masukkan gula kastor sedikit demi sedikit 1/4 cawan secara bertahap, pukul sehingga menjadi soft peak. Masukkan adunan kuning telur secara kaup balik menggunakan spatula. bahagikan menjadi beberapa bahagian dan beri pewarna. Masukkan ke dalam pipig bag / plastik bersih.

Sediakan loyang swiss roll yang berukuran 10 inci alas dengan kertas minyak. Gunting bucu plastik tadi dan paipkan secara melintang atas adunan dalam loyang tadi. Buat beberapa garisan. Bakar pada suhu 180 C sehingga kek masak dan sejukkan. Terbalikkan atas plastik cling yang telah dibentang. Buang kertas lapik atas kek dan sapu dengan whipping cream hingga rata2. Gulung kemas dan biar di dalam peti ais utk 15 menit atau lebih. Boleh dipotong dan hidang..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi