Nuffnang

Friday, August 30, 2013

Meatloaf


Resepi terbaru saya. Hari ini buat meatloaf pulak! Hidangkan dari daging cincang yang di gaulkan bersama rempah ratus. Biasa buat tak? Sememangnya sedap dan sangat - sangat mudah. Main campak campak jaa, jangan risau pasti jadi punya! Hehe. Hidangkan ini sangat sesuai di gandingan dengan salad ataupun nasi untuk menu makan tengah hari ataupun malam, aci - aci jee. Ramai yang sudah mencuba kawan - kawan macamana? Selamat menjamu mata semuaa!

Meatloaf
500g daging cincang
1/2 cawan breadcrumb
1 biji bawang holland - cincang kasar
2 ulas bawang putih - cincang kasar
1 sudu besar butter
1 biji telur
sedikit garam dan pepper
1 sudu besar worcester sauce
1 sudu besar parsley

Bahan Gliss :
2 sudu besar tomato ketchup
1/2 sudu kecil mustard -  sebatikan kedua bahan ini

Cara Memasak :
Panaskan butter dan tumiskan bawang holland, bawang putih sehingga naik bau. Di dalam mangkuk masukkan daging kisar, bawang tumis, telur, serbuk roti, worcester sauce dan parsey. gaulkan sehingg sebati. Masukkan garam dan pepper. kacau rata.

Bentukkan seperti silinder (bulat dan memanjang~ loaf). Letak atas nonstick pan dan tutup, biar beberapa minit untuk masak. Bukak tutup pan dan terbalikkan. Tunggu hingga benar - benar masak baru keluarkan. Sapu bahagian atas meatloaf dengan bahan glis. Atau boleh juga letak dalam oven bakar 180C selama 40 minit atau hingga masak. Sapu bahagian atas meatloaf dengan bahan glis.  Masukkan dalam oven  untuk beberapa menit lagi sehingga nampak garing. Sedia dihidang bersama sos kegemaran



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi