Nuffnang

Thursday, December 18, 2014

Kuih Cara Berlauk yg Mudah


Yang ini ( kuih cara ) menu sarapan simple dan  mudah saja nak buatkan? Untuk intinya boleh di sesuaikan menurut selera dan citarasa yaa, boleh letak ayam, daging atau udang pun sedap juga! Semak resepi mudah kat bawah ni, kalau ada masa bolehlah di cuba..

Bahan Untuk Inti
2 keping daging ayam Ramly - haluskan dng garfu
1/2 biji bawang besar - cincang halus
2 ulas bawang putih - cincang halus2
2 camca besar rempah kari daging
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit air
Hirisan daun bawang secukupnya

Cara Membuat :
Panaskan sedikit minyak dalam kuali tumis bawang besar, bawang putih, hingga harum, dan rempah kari, kacau rata dan masak hingga rempah garing. Masuk daging ayam cincang dan kacau rata. Tuang air dan biar hingga kering. Tambah garam secukup rasa dan secubit gula. Akhir sekali masukkan sebahagian cili merah yang didadu dan juga sebahagian hirisan daun bawang. Gaul rata, rasa dan jika ok, matikan api. Sejukkan..

Bahan Membuat Kuih Cara
150 gram tepung gandum
1 biji telur gred A
200 ml susu cair
2 camca besar mentega cair
Secubit garam
1 - 2 titik pewarna makanan kuning
Sedikit air jika perlu

Cara Membuat :
Satukan semua bahan2 untuk kuih cara, kacau rata dengan whisk hingga tidak berbintil2. Kemudian tapis dan rehatkan sebentar. Boleh juga dimasukkan ke dalam alat pengisar makanan, dan kisar hingga halus. Ketepikan. Panaskan acuan kuih bahulu atas dapur gas, gunakan api paling kecil. Sapu setiap cetak dengan sedikit minyak makan. Masukkan adunan kuih cara tuang 3/4 penuh.

Bila tepi kuih kelihatan pucat, masukkan 1/3 camca teh bahan inti di bahagian tengahnya. Tutup permukaan acuan dengan tudung periuk. Biar 30 saat, buka dan bila permukaan kuih kering, boleh angkat. Buat kaedah sama dengan baki bahan - bahan tadi.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi