Nuffnang

Saturday, May 18, 2013

Pai Ayam


Kalau anak - anak di rumah banyak Ide dan cadangan nak masak, buat ini dan itu macam - macam sampai pening di buatnya! Aduii. Ini adalah pai yang di buat tadi pagi intinyee saya letak sayur - sayuran dan juga ayam. Sangat berkrim dan sedap. Sesuai sangat di jadikan menu untuk sarapan yang inginkan kelainan. Meh kita semak step dan cara membuatnya. Berhati - hati yaa.. hehe.


Pai Ayam
Bahan Untuk Kulit Pai
200 gram marjerin
30 gram gula halus
1/2 sudu teh garam halus
2 sudu besar air ais
2 kuning telur
400 gram tepung gandum
1 sudu teh baking powder

Bahan Inti :
2 sudu besar butter
1/2 labu bawang besar - cincang halus
4 sudu besar tepung gandum
400 ml susu cair
200 gram ayam rebus - potong kiub
100 gram lobak merah - potong kiub
100 gram buncis - potong kiub
50 gram kacang peas
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
1 sudu teh gula pasir
1/2 sudu teh serbuk pati ayam
Sedikit daun bawang - potong halus
100 ml krim pekat - untuk masakan

Bahan Gliss :
1 biji kuning telur - pukul ringan

Cara Membuat :
Inti : panaskan butter. Tumis bawang besar sehingga naik bau. Masukkan tepung. Kacau hingga berketul tuang susu cair. Tambahkan ayam, lobak merah, buncis, kacang peas, garam, serbuk lada, gula pasir dan serbuk pati ayam. Kacau sehingga adunan meletup - letup. Masukkan krim dan daun bawang. Kacau rata. Ketepikan.

Kulit Pai : kacau marjerin, gula, garam, air ais dan kuning telur. Kacau rata. Masukkan tepung gandum dan baking powder sambil di ayak. Kacau sehingga berketul. Sejukkan di dalam peti sejuk selama 15 m.
Ambil 3/4 adunan. Nipiskan. Masukkan di dalam acuan pai bersaiz 20 cm. Tusuk adunan mengunakan garfu. Oven dengan api bawah dengan suhu 170 C selama 20 menit sehingga 1/2 masak. Sejukkan.

Canai nipis balance adunan. Potong panjang dengan lebar 1 1/2 cm dan di bentuk dengan acuan biskut bentuk bunga. Sudukan bahan inti ke dalam mangkuk pai. Hiaskan dengan potongna kulit pai membentuk jaring. Hias tepi pai dengan adunan berbentuk bunga. Sapu dengan bahan gliss atau kuning telur tadi. Oven lagi dengan api bawah dengan suhu 170 C sehingga masak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi