Nuffnang

Sunday, August 10, 2014

Tuna Roll


Assalamualaikum semuaa..
Meroti la pulak. Kali ni resepi dicopykan dari blog Dapur Tanpa Sempadan. Minta izin yea Cik Mat. Pada saya  roti ini sangat sedap dan mudah untuk disediakan. Buat dua jenis versi untuk keperluaan anak-anak menikmatinya untuk sarapan pagi dan juga minum petang.


Roti  versi yang kedua dari resepi doh yang sama canai doh roti tadi dalam bentuk empat segi tepat, kemudian potong kepada beberapa bahagian dan lilitkan pada sosej, pasti kan punca doh tadi berada dibawah lilitan pertama, ini utk mengelakkan doh terbuka. Lilit hingga ke hujung dan selit kan bawah lilitan terdahulu. Kemaskan dan susuh dalam dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega. 

Tuna Roll
250 gram tepung roti ( high protein flour )
50 gram gula halus @ gula kastor
1/2 camca teh garam halus
10 gram susu tepung
1/4 camca teh bread improver
1/4 camca teh bread softerner
30 gram telur ( pecahkan 1 biji, kacau sedikit dan timbang )
6 gram instant yeast
20 gram mentega
125 ml air suam ( kalau guna Breadmaker guna air biasa )

Bahan Inti :
1 camca besar mentega - dicairkan
1 tin tuna, ditoskan biar kering - lecek hancur
2 1/2 camca besar Mayonnaise
1 biji bawang besar - dadu kecil
1 pokok daun bawang (atau daun kuchai) - hiris halus, asingkan sedikit untuk hiasan
1 biji limau kasturi - perah jusnya (optional)
1/2 camca teh lada hitam yang baru dikisar - asingkan sedikit untuk hiasan

UNTUK DOH :- Larutkan yis dalam air suam, biar berbuih. Satukan semua bahan lain kecuali mentega, masukkan bancuhan yis dan gaul rata hingga menjadi doh. Tambah mentega dan terus menguli hingga mendapat doh yang kenyal dan anjal (kurang lebih 20 minit). Bulat2kan doh, letak dalam bekas dan balut dengan plastik bersih, biarkan 45 minit.

UNTUK ROLL TUNA SANDWICH :- Satukan semua bahan untuk inti tuna kecuali mentega, kacau rata. Ketepikan. Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, tabur sedikit tepung pada meja kerja, dan canai menjadi 4 persegi. Sapu permukaan doh tadi dengan mentega cair rata2. Tuang inti tuna dan ratakan. Tinggalkan sedikit ruang di hujung doh. Gulung seperti swissroll dan ketatkan. Kemas kan bahagian kiri dan kanan gulungan doh dan kerat kepada 10 bahagian sama besar. Susun dalam paper cup jenis bersiaz 4 inci. Tekan sedikit biar rata. Buat hingga siap. Perap 45 minit hingga kembang. Sapu telur (baki dari 30 g tadi), tabur baki hirisan daun bawang.


Adunan yang siapp di bakar..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi