Nuffnang

Sunday, April 12, 2015

Tart Pandan


Panasnya hari ini, nak kuar rumah pun takutt.. ajak anak - anak membaking tadi buat yang mudah aje buat tat pandan, lumayan buat kudapan di masa lapang resepi dari buku masakan Puan Nor Zailina. Jom semak rakan - rakan..


Tart Pandan
Bahan Pastry :
210 ram tepung gandum
1/2 sudu teh garam
80 gram mentega
1 biji kuning telur
1 - 2 sudu makan air sejuk

Bahan Inti :
4 biji telur
110 gram gula kastor
125 ml susu cair
60 ml jus pandan | kisar 5 helai daun pandan dng air
1 sudu makan tepung jagung
1/2 sudu kecil pandan paste
sedikit pewarna hijau

Cara Membuat :
Untuk pastry : gaul tepung, garam, dan mentega. Masukkan telur dan air secukupnya uli sehingga menjadi doh. Sapu acuan tat telur dng sedikit marjerin. Ambik sedikit doh tadi tekan dalam acuan tat, kemaskan, buat hingga siap. Susun dalam dulang pembakar dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180 C selama 10 minit. Keluar dan sejukkan.

Satukan semua bahan inti tadi dan kacau dengan whisk hingga sebati dan gula hancur. Tapis bancuhan dan masukkan dalam jug bermuncung. Panaskan balik oven pada suhu 160 C, tuang isian ke dalam kulit tat tadi hingga penuh, tapi berhati2 jengan meleleh ke tepi, nanti melekat.

Bakar semula selama 20 minit hingga permukaan kastard nampak keras dan pastry kelihatan keemasan. Biar tat sejuk sedikit, baru dikeluarkan tart dan sejukkan atas jaringan sepenuhnya.

1 comment:

  1. waw sedap sekali bikin perut keroncongan saja... saya lagi konsumsi Jelly Gamat Gold G Obat Kanker Lambung Tradisional apakan tidak apa apa makan makanan ini???

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi