Nuffnang

Thursday, October 25, 2012

Apam Balik Tebal



Mendung macam nak hujan jaa hari ini. Tadi pagi saya ada buat apam balik, tapi yang saya buat ni versi tebal bukan nipis, ya! Adunan apam balik ni tak payah perap lama sangat cuma diamkan selama 30 minit dah siap untuk di masak.

Sesuai sangat untuk sarapan atau pun minum petang, memang terbaiklah resepi ni! Walaupun dah sejuk masih lembut dan sedap. Apa yang suka dari apam balik ni adalah texturenya macam bingka ambon berserat dan gebu. Tak lupa ingin mengucapkan salam Aidiadha kepada sahabat dan pembaca  yang beragam islam. Selamat bercuti! Dan jangan lupa membuat apam balik sendiri di rumah yaa!! Hehe.


Bahan - Bahannya :
250 gram teping gandum
15 gram susu tepung
1/2 sudu teh baking powder
50 gram gula kastor
1/4 sudu teh garam
300 ml air biasa
1 sudu teh instan yis
3 biji telur
30 gram gula pasir
3/4 sudu teh sodakarbonat
25 gram butter / marjerin - cairkan

Bahan Inti :
Kacang tanah panggang - cincang kasar
Jagung berkrim
Gula pasir - utk di tabur
Coklat urai atau apapun sesuai citarasa

Cara Membuat :
Di dalam mangkuk campurkan tepung gandum, susu tepung, baking powder, gula kastor dan garam. Kacau sehingga rata. Tuangkan air sedikit demi sedikit sambil di kacau menggunakan whisk sehingga rata.

Masukkan yis, kacaukan sehingga rata. Perapkan selama 30 minit. Pukul ringan telur dan baki gula 30 gram tadi. Masukkan ke dalam adunan tepung tadi. Kacau rata. Masak adunan di dalam kuali anti lekat. Apabila 1/2 masak  taburkan dengan bahan inti. Tutup sekejap. Msk dengan menggunakan api yanng kecil sehingga kulit luar keperangan. Angkat. Sapukan kulit apam balik dengan butter agar kekal moist dan sedap!

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi