Nuffnang

Saturday, December 8, 2012

Tofu Nuggets



Nugget merupakan makanan kegemaran kanak - kanak! Biasanya kalau saya goreng nugget kejap saja dah lincin. Pinggan tak angkatpun. Saya juga yang kena kutip simpan. Adui. Memandangkan semua bahan - bahan membuat nugget ada di rumah, seawal jam enam pagi saya memulakan projek homemade nugget ini!! Lumayan dapat banyak juga. Sebahagian saya goreng untuk sarapan dan sebahagian lagi saya frozenkan. Selain bentuk persegi, boleh juga nugget ini di terap dengan acuan cookies untuk bentuk yang lebih menarik.


Tofu Nuggets
300 g daging ayam cincang
1 sudu teh serbuk lada sulah
2 biji telur ayam - pukul ringan
100 g tahu putih - lecek halus
1 buah (75 g)  lobak merah -  cincang halus
25 g tepung gandum
1 sudu besar marjerin
1 biji bawang besar - cincang halus
1 sudu teh serbuk stok ayam
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Bahan Untuk Salut :
200 g  serbuk roti
2 biji telur - di pukul ringan

Cara membuat:
Tumiskan bawang besar bersama  satu sudu besar marjerin. Kacau rata tahu, garam, serbuk lada. Tambahkan telur, ayam, lobak merah, bawang besar tumis dan juga tepung. Kacau hingga rata.Taruh adonan dalam loyang yg di sapu nipis dengan minyak dan di lapik dengan kertas roti. Kukus selama 15 menit atau sehingga masak.

Angkat dan sejukkan. Keluarkan dari loyang dan cetak bentuk persegi atau sesuai selera. Celupkan ke dalam telur dan gulingkan ke dalam serbuk roti. Buat sehingga habis. Goreng dalam minyak banyak dan panas hingga kuning keemasan. Angkat dan hidang.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi