Nuffnang

Monday, April 22, 2013

Bun Sambal Bilis


Anak - anak suka sangat makan bun ikan bilis Gardenia. Dulu harga nya baru 50 sen saja dan sekarang
dah naik sampai 90 sen. Oh, tak habis - habis barang naik kan! Kadang - kadang rasa penat asyik naik
saja barang - barang keperluan dapur ni, turun jangan haraplah.. hihi. Aihhn membebel saja saya hari ni.
ok saya nak kongsikan resepi bun ikan bilis hari ini, pasti semua dah tahu, kan? Yaa, memang mudah
sangat! Roti yang lembut dan sedap di makan semasa panas..  atau nak di makan begitu sahaja pun bolehlah juga! Terpulang citarasa masing - masing. Untuk mendapatkan bun ikan bilis yang lagi kaw kena pandai buat sambal bilisnya yang betul - betul sedap yaa, barulah terangkat bun ikan bilis natinya!!


Bun Sambal Bilis
3 cawan tepung roti
1 cawan air suam
4 sudu besar gula halus
2 sudu besar susu tepung
1 sudu teh garam halus
1 1/2 sudu teh yis
1 biji telur
40 gram butter
1/2 sudu teh bread improver

Bahan Gliss :
1 biji kuning telur
1 sudu besar susu cair - sebatikan kedua bahan ini.

Cara membuat :
Masukkan semua bahan ke dalam breadmaker mengikut urutan bahan basah kemudian bahan kering.
Pilih setting DOUGH dan biarkan menguli sehingga siap. Biarkan doh naik kembang lebih kurang 1 1/2 jam atau lebih kemudian uli semula. Tumbuk2an untuk mengeluarkan angin.
Bahagikan bulat2 kecil lebih kurang 50g setiap satu kemudian canai dan intikan denga sambal ikan bilis
dan bentukkan bulat dengan kemas. Susun di dalam loyang yang telah di sapu nipis marjerin.
Perap lagi sehingga naik dan kembang. Sapu dengan bahan gliss dan bakar pada suhu 160 C sehingga masak dan keperangan.

Sambal Ikan Bilis
1/2 kg ikan bilis - basuh dan tos
5 ulas bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih -  kisar
2 sudu besar cili kisar
1 biji bawang besar - mayang
2 sudu besar air asam jawa 
Garam dan gula secukup rasa
1 sudu besar tepung gandum

Cara  Membuat :
Ikan bilis dibasuh . Goreng separuh masak atau sehingga layu.  Angkat dan ketepikan.
Tumis bawang merah dan bawang putih yang dikisar sehingga kekuningan sebelum dimasukkan cili kisar. Masak sehingga cili betul betul garing.

Masukkan ikan bilis yang digoreng dan sedikit air. Masaklah lama lama sehingga air kering bergantung kepada kesukaan masing masing.

Akhir sekali masukkan bawang besar yang dimayang, air asam, garam dan gula. Sesuaikan rasa dan akhir sekali masukkan tepung gandum. Kacau sebati  hingga sambal kelihatan pekat, dan bolehlah diangkat.



3 comments:

  1. Wow! nampak gebu jer bun tu... sedapnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Gee.Thanks for the sweet comment, love it..

      Delete
  2. bole tau..kenapa letak tepung gandum dlm sambal ikan bilis tu yerkk??

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi