Nuffnang

Friday, April 12, 2013

Ikan Pesmol


Salam,
Harini dapat ikan murah lagi! Terharu di buatnya, terharu dengan kebaikan pakcik penjual ikan langganan saya ini. Syukur, selalu saja saya jumpa orang baik. Harini nak masak simple saja or ala - ala kampung pasti best. Oooh, baru teringat rasanya nak masak ikan pesmol lahh.. Resepi asal dari Chef Wan. Bahan - bahan untuk memasak ikan memang saya dah siapkan sehari sebelumnya, memandangkan perut saya ni dah mula bunyi minta di isi, jom ke dapur nak siapkan hidangan saya hari ini!

Ikan Pesmol
1 ekor ikan siakap dibersihkan
Garam secukup rasa
Lada hitam yg baru dikisar
1 batang serai - dititik
2 cm lengkuas - dititik
4 tangkai cili padi
2 helai daun limau purut
2 helai daun salam
2 cawan santan pekat - letak 1/2 cawan santan cair saja
Air perahan daripada 1 biji limau nipis
Gula secukup rasa

Bahan dikisar :
5 tangkai cili merah
4 tangkai cili padi
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 biji buah keras
1/2 sudu teh serbuk kunyit
2.5 cm halia

Cara Membuat :
Lumurkan ikan dengan garam dan lada hitam. Goreng ikan dengan minyak yang penuh sehingga garing. Panaskan 3 sudu minyak masak dan tumis bahan kisar sehingga wangi. Masukkan serai dan lengkuas. Tambah cili padi, daun limau purut dan daun salam. Kacau rata. Masukkan santan dan renihkan sehingga kuah memekat. Perasakan dengan air limau nipis, garam dan gula. Tuang kuah ke atas ikan goreng dan hidang segera.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi