Nuffnang

Sunday, September 29, 2013

Apam Polkadot Lembut dan Gebu


Beberapa hari yang lalu ada mendapat tempahan apam polkadot dari Ustazah Ma untuk majlis baca doa di Sekolah Kebangsaan Batu Maung. Di bawah ini saya tulisan resepi apam polkadot yang menurut saya cukup lembut dan gebu kejadiannya!

Apam Polkadot
3 biji telur
2 sudu teh ovalete
3 sudu besar minyak masak
200 gram gula castor
250 gram tepung gandum + 1 sudu teh baking powder  - ayakkan
150 ml susu cair

Cara Membuat :
Pukul gula castor, telur dan ovalete sampai kembang dan gebu, adunan akan jadi nampak keputihan, pekat . Masukkan minyak masak dan pukul sekata. Masukkan tepung berselang seli dengan susu cair sampai habis dan pukul sehingga sebati. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan.
 
Sediakan acuan ( saya guna acuan lompang ) , isikan cup kertas di dalamnya, masukkan sedikit adunan  paipkan separuh je, pastu letakkan  filling inti yang di sukai. Kemudian paipkan baki lagi separuh hingga memenuhi cup ambik kaler lain, dot2 kan atasnya (masa dot2 ni, gunting plastik piping bag buat lubang kecik je). kemudian panaskan kukusan hingga airnya mendidih kemudian kecilkan api, kukus selama10 menit atau sehingga apam masak.

Tempahan cream puff pada majlis yang sama. Thank you Ustazah!

4 comments:

  1. comelnya apam polkadot tu..sungguh colourful..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks, saya tengok blog Wana pun banyak tempahan apam polkadot yee!!

      Delete
  2. Assalamualaikum tuan rumah...
    sy dah cuba resepi apam polkadot ni. sungguh lembut gebu dan sedap. terima kasih sebab sudi kongsi bersama....

    ReplyDelete
  3. Nak tanya.. kenapa sesetengah apam polkadot yg saya makan rasanya pahit?
    Disebabkan itulah saya sedang mencari resepi apam polkadot ni.. sebab nak cuba buat sendiri... Tq for sharing cikpuan Julia!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi