Nuffnang

Sunday, September 22, 2013

Pizza Margherita


Habiskan weekend dengan membuat pizza makanan khas orang Itali! Save duit dan meriah kan kalau rajin buat sendiri. Untuk toping boleh letak apa saja yang kita nakk!! Untuk bahan basenya sangat simple tetapi di jamin tidak menghampakan!! Bahanya hanya tepung, yis dan sedikit minyak zaitun. Kalau rajin peraplah semalam untuk mendapatkan doh pizza yang rangup. Kalau tak perap pun  kelimlah bahagian tepi pizza tuu cam kita buat karipap, lepas tuu.. sapu dengan sedikit minyak zaitun yee!!


Adunan pizza  Margherita
120 ml air suam
½ bungkus (4 g) yis instan
1 sdt gula pasir
150 gram tepung roti  protein tinggi
2 sudu besar minyak zaitun
½ sdt garam

Tomato Sos :

1 sudu besar mentega
50 gram bawang bombay, cincang halus
100 ml  tomato pure
1 sudu besar tomato paste
1 sudu teh oregano kering
1 sudu teh thyme kering
¼ sudu teh garam
½ sudu teh gula pasir
1/8 sudu teh  serbuk lada sulah
100 g keju mozzarella - parut halus

Bahan Toping :
50 gram daun basil
Roasted tomato
Sedikit paperoni
Keju mozarella
1/2 sudu kecil minyak zaitun

Cara Membuat :
Pizza: Campur air, yis, dan gula pasir. Kacau rata. Ketepikan. Dalam mangkuk, campur sisa bahan hingga tercampur rata. Tambahkan larutan yis uli hingga adonan kalis.

Fermentasi I: Bulatkan adonan, taruh di mangkuk. Tutup dengan plastik (cling wrap). Ketepikan di suhu  ruang hungga mengembang kurang lebih selama 30 menit.
Sos tomato : cairkan mentega dalam kuali tumis bawang besar hingga wangi. Tambahkan pure tomato, tomato paste, oregano, thyme, garam, gula pasir, dan lada sulah.  Kacau rata, masak hingga sos agak pekat. Angkat.

Bagi adonan pizza menjadi 2 bagian. Siapkan loyang pizza diameter 22 cm, tabur dengan sedikit tepung gandum. Nipiskan adunan di atas loyang, lalu rehatkan kembali selama 15 menit. Sapu permukaan pizza dengan sos tomato hingga rata. Letakkan bahan toping. Tabur  keju mozzarella dan daun basil Renjiskan dengan minyak zaitun. Bakar di dalam oven panas bersuhu 200 C selama 20 menit. Keluarkan, sajikan.


Resepi Roasted Tomato
50 gram tomato ceri
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu teh minyak zaitun
1/2 sudu teh garam

Cara Membuat :
Masukkan semua bahan - bahan di atas di dalam mangkuk adunan. Gaul sebati. Siapkan loyang yang di lapik dengan kertas foil. Bakar tomato tadi sehingga nampak sedikit kecut dan garing.


Hmm, pizza saya yang sudah siapp!! Satu potong pizza sambil santai dan berangan ingin menjadi jutawan!! Hehe. Have a nice day kawan - kawan!!


2 comments:

  1. sedapnya makan pizza buatan sendiri kan..kepuasan terasa bila tambah mana2 yang terkurang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaa sedap dan jimas kos! Hehe. Thank you dah rajin singgah di sini!

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi