Nuffnang

Monday, September 16, 2013

Pisang Molen Ala Bandung


Tercapai sudah hajat nak buat pisang molen ala Bandung ni di dapur sendiri! Menghabiskan stok pastry
marjerin yang terperap di dalam peti simpana. Hehe. Kulit puff untuk pisang molen ini saya cuba buat sendiri! Sampai lenguh - lenguh tangan saya di buatnyaa! Tapi berbaloi dengan kesedapan dan hasil air tanganku iniii, betulll!! Jadi kalau ke Bandung jangan lupa untuk mencari ole - ole yang sememangnya cukup femes dan menjadi kegilaan bagi penggemar kuih muih dari bakery terkenal Kartika Sari. Yok di cuba!Untuk kulit puff kali ini saya intai di sini yaa!! Terimakasih.

Pisang Molen Ala Bandung
Bahan Kulit Puff :
250 gr tepung  protein tinggi
125 ml air ais
10 gram gula halus
Garam secukupnya
10 gram susu tepung
1 biji kuning telur
25 gram margerin
15 gram mentega
125 gr shortening / mentega putih - saya gunakan pastry marjerin

Bahan Inti :
5 biji pisang - potong menjadi 2 bahagian
100 gr keju cheddar - parut / potong nipis
Sedikit coklat rice

Bahan gliss :
1 biji kuning telur, pukul ringan

Cara membuat:
Campur semua bahan kulit kecuali shortening, uli sehingga hingga kalis. Diamkan adunan dalam peti pendingin selama 10 menit. nipiskan adunan hingga setebal 0,5 cm. sapukan dengan 1/3 bagian shortening pada permukaan adunan, lipat bagian. Simpan dalam peti pendingin selama 15 menit.
Ulangi mengoles shortening dan melipat adunan hingga 3 kali (hingga shortening habis). rehatkan adonan dalam  peti sejuk selama 30 menit.

Inti : potong pisang menjadi 2 bahagian. Keluarkan adonan kulit, tipiskan hingga setebal 0,3 cm. Potong berbentuk persegi ukuran 10x10 cm. Letakkan keju dan pisang di atas tiap potong adonan kulit, tabur coklat rice, lipat seperti membuat sampul surat. susun adunan di atas loyang yang di lapik kertas minyak. Sapu pisang molen dengan kuning telur. Bakar dalam oven bersuhu 160 °C hingga masak dan kekuningan, Angkat.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi