Nuffnang

Saturday, February 25, 2012

Kek Gulung Kasih



Sempat buat kek gulung kasih untuk minum petang, semalam punya kek! Dah habis pun. Hehe. Resepi saya tengok dari rumah Dayang. Hmm memang sedap, anak - anak cakap macam kek gulung  apollo punya! Hehe. Bahan - bahannya simple sahaja. Untuk filling saya menggunakan orange jem, pasal tu aje
yang ada kat rumah. Hehe. Ok, tengok resepinya. Ada masa lapang boleh mencubanya di rumah!

Bahan - bahannya :)
70 gram tepung gandum
1 sudu besar susu tepung
3 biji telur gred A
60 gram gula kastor
60 ml minyak masak
1 sudu teh esen vanila
2 sudu kecil ovalette
Pewarna kegemaran

Cara - Cara Membuat :)
Panaskan oven 170 C. Sediakan loyang swiss roll. Alaskan dengan baking paper. Sapukan dengan sedikit mentega. Satukan semua bahan - bahan di atas kecuali minyak dan pewarna.


Di dalam mangkuk adunan  kemudian putar sehingga gebu. Setelah itu tuangkan minyak masak sedikit demi sedikit dan kacau sebati dengan senduk kayu.

Ambil 4 sudu besar untuk setiap adunan yang di warnakan. Tuangkan adunan yang kosong di dalam loyang pembakar dan ratakan. Kemudian, tompok - tompokkan dengan adunan yg berwarna. Saya buat corak dengan menggunakan lidi yang bersih.

Kemudian bakar sehingga keperangan selama 20 minit atau sehingga masak. Kepanasan suhu bergantung kepada jenis oven masing - masing. Setelah masak, keluarkan terus dan terbalikkan kek dan sejukkan sebantar. Kemudian sapukan dengan jem kegemaran. Gulung kek dengan kemas dan bolehlah di potong dan hidang.

 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi