Nuffnang

Thursday, February 9, 2012

Kuih Lapis Beras



Salam. Di perlukan sedikit kesabaran di dalam membuat kuih ini, bukan ? Warna - warni dari kuih lapis ini cukup untuk mengundang selera! Resipi ini sedikit berbeza dari kuih lapis Malaysia. Untuk resepi asal boleh tengok di sini!

Bahan - bahannya :
100 gram tepung ubi
275 gram tepung beras
250 gram gula halus
1 tsp garam
1.5 liter santan
3 helai daun pandan - di ikat simpul
Pewarna secukupnya

Cara : Masak santan, daun pandan sehingga sedikit mendidih. Angkat dan biarkan sedikit suam. Ketepikan. Masukkan ke dalam mangkuk, tepung beras, tepung ubi, garam dan gula halus, kacau sehingga sebati. Masukkan santan suam tadi sedikit demi sedikit sambil di kacau menggunakan whisk, hingga menjadi adunan yang cair. Bahagikan adunan menjadi 3 bahagian, beri pewarna yang di gemari.

Sediakan loyang berzaiz 8 inci, sapu dengan sedikit minyak sayur, dan bahagian bawah loyang di lapis dengan kertas roti. Kukus layer yang pertama selama 5 minit, di dalam periok kukusan yang sudah mendidih. Kukus lagi layer yang kedua selama 5 minit lagi, buat sehingga adunan habis secara berselang - seli,ya! Dan untuk layer yang terakhir kukus lagi selama 20 minit atau sehingga masak. Sejukkan kuih lapis, barulah boleh di potong.

                   

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi