Nuffnang

Tuesday, March 20, 2012

Cream Puff



Kuih comei isi custard yang menjadi kegemaran ramai. Dah beberapa kali mencubanya. Ini kali ketiga saya membuatnya. Untuk intinya boleh letak custard macam biasa atau di pelbagaikan sesuai selera masing - masing, yaa!

Oven yang di gunakan ketika membakar kuih ini, haruslah panas 200 C. Panas oven mengubah kadar air yang tinggi menjadi uap. Rasanya yang sedap, lemak manis dan berkrim menjadi pilihan dessert yang istimewa.

Bahan Cream Puff :
100 gram mentega
250 gram air kosong / susu cair
60 gram tepung gandum
60 gram tepung roti
3 biji telur
1/4 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk penaik

Cara Membuat :
Panaskan air di dalam periok. Masukkan marjerin dan garam. Matikan api. Masukan tepung gandum dan tepung roti dan kacau sehingga rata. Nyalakan api kecil. Kacau sehingga doh licin. Angkat dan biarkan suam.

Masukkan serbuk penaik dan telur satu persatu sambil di pukul dengam  pemukul elektrik sehingga rata. Masukkan ke dalam piping bag. Tekankan adunan dengan menggunakan spuit di atas loyang yang di sapu marjerin. Bakar selama 25 minit, dengan suhu ketuhar 200 C sehingga masak.

Bahan Custard :
300 ml susu cair
50 gram gula pasir
1 sudu besar serbuk koko
50 gram serbuk badam
25 gram tepung jagung dan 2 sudu besar air, larutkan
75 gram coklat masak hitam
1 biji kuning telur
1 sudu besar butter

Cara Membuat :
Rebus susu cair, gula, serbuk koko dan serbuk badam sambil di kacau sehingga mendidih. Masukkan larutan tepung jagung. Kacau sehingga sekata.

Masukkan coklat masak. Kacau sehingga coklat larut. Masukkan kuning telur. Kacau sehingga pekat. Masukkan butter. Kacau rata. Hidangkan cream puff bersama custard.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi