Nuffnang

Tuesday, June 5, 2012

Hotpot Potatoes



Assalammualaikum...
Ternampak resepi di sini. Jadi ingin mencuba, lagipun menu ni kalau di makan semasa panas
memang sedap. Tak percaya? Kena cuba barulah tahu, kan... memang best anak saya cakap!
Anak - anak di rumah kalau ibunya masak style cam gini, memanglah suka, apalagi letak
cheese banyak - banyak lagilah yummy. Kalau nak cuba, apalah salahnyaa, hehe..

Bahan - Bahannya :
300 gram daging lembu - di cincang
2 labu bawang besar - cincang halus
4 ulas bawang putih - cincang halus
1 tin chopped tomato
1/2 peket sayur campur - carrot, peas, jagung
1 sudu besar serbuk kari
Mixed herbs - saya letak pepper sahaja
1/4 cawan minyak masak
1 sudu besar tepung gandum - larutkan dengan sedikit air
Garam dan perasa jika suka

Bahan Toping :
4 - 5 biji ubi kentang - saya rebus dulu dan hiris nipis baru saya gaulkan dengan garam,
pepper dan minyak.
Mozarella chesse
Sedikit daun parsley

Cara Membuat :
Panaskan minyak, tumiskan bawang putih dan juga bawang besar sehingga layu dan naik baunya. Masukkan sayur campur. Kacau perlahan. Masukkan serbuk kari, daging dan masak dalam 10 minit.
Masukkan tomato, herbs dan bila hampir kering masukkan tepung gandum, garam dan kacaukan sehingga semuanya sebati. Greaskan baking pan ataupun mangkuk tahan panas.

Masukkan inti yang telah siap tadi. Susun ubi kentang di atasnya. Oven sehingga ubi kentang lembut dan keperangan dengan suhu 180 C, dan taburkan cheese. Tunggu sehingga cheese cair bolehlah di hidang.

Note : untuk mempersingkat prose pembakaran, ubi kentang saya rebus terlebih dahulu, Jadi semasa membakar menu ini saya mengambil masa 1/2 jam sahaja.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi