Nuffnang

Tuesday, March 19, 2013

Bingka Ubi Kayu


Salam dan selamat petang semuaa,
Pergi pasar malam hari tu ada saya beli bingka ubi kayu, tapi tak puas makan sebab hanya beli sikit saja. kuih bingka adalah kuih kegemara orang rumah saya, tak jemu - jemu makan! Nah, kerana semalam saya dah prepare beli bahan - bahan membuat bingka ni jadi bolehlah buat. Resepi saya ikut di sini.Thanks ya kak An! Memang best dan  my husband pun cakap sedap. Ok jangan lupa cuba resepi ni, ya dan sampai jumpa lagi.

Bingka Ubi Kayu
4 cawan ubi kayu siap diparut - tak boleh bagi sukatan ubi kayu dalam kg sebab ubi kayu ni kadangkala ada yang keras dan tak boleh diparut. susut isinya pulak. Jadi yang tepat, sukat setelah diparut.
2 cawan santan pekat daripada 1 biji kelapa
1 cawan gula pasir - saya letak gula kastor 3/4 cawan saja
1/2 sudu teh garam
sedikit pewarna kuning

Cara Membuat :
Panaskan ketuhar pada suhu 200 darjah Celcius (api atas dan bawah). Masukkan semua bahan ke dalam loyang berukuran 7 inci X 7 inci (atau 6 X 6- bingka agak tebal). Gaul rata hingga gula hancur dan santan sekata. Ratakan.

Masukkan loyang ke dalam ketuhar dan letakkan di rak paling bawah. Bakar bengkang selama 1 jam - 1 1/2 jam atau hingga bahagian atas bengkang keperangan. Setelah masak, keluarkan dan Sejukkan lebih kurang 3-5 jam sebelum dipotong dan dihidang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi