Nuffnang

Tuesday, March 26, 2013

Cinnamon Scrolls


Dalam malas - malas nak masak sempat juga saya membuat roti! Rasa  nak makan roti yang
fresh dan baru kuar panas - panas dari oven saya tuu. Walahh..
Stok tepung roti sayapun memang ada lagi dalam simpanan saya. Jadi kita buat roti, yuk! Saya
teruja sangat melihat layer yang di hasilkan dari cinnamon scrolls ni, cantik macam bunga yang
baru mekar, hehe. Kalau ingin tengok stepnya boleh rujuk di sini dan sini!! Sangat berbaloi dengan
hasinya sangat sedap dan bau aroma kayu manis menyebar keseluruh ruang di dapur saya.



Cinnamon Scrolls

375 ml susu cair suam
3 sudu teh ragi instan, pastikan masih aktif
2 sudu makan gula pasir
600 gram tepung protein tinggi
1/2 sudu teh garam
1 butir telur, pukul ringan
1 sudu teh bread improver
70 gram gula perang + 2 sudu teh serbuk kayu manis, kacau rata
80 gram mentega - cairkan
1 buah apel hijau - cincang halus
30 gram kacang gajus - sangai dan cincang kasar
125 ml golden syrup

Cara membuat :
Siapkan mangkuk besar, masukkan tepung roti dan garam, kacau rata. Buat lubang di tengah tepung, tuangkan susu dan pukulan telur, kacaukan hingga bahan tercampur rata. Tutup mangkuk dengan plastic wrap dan biarkan selama 40 menit atau hingga mengembang. Siapkan oven, set disuhu 200'C. Siapkan loyang bulat diameter 22. Glisskan dengan marjerin dan lapik  dgn kertas roti.

Tuangkan adunan roti ke permukaan meja bertabur tepung, uli adunan hingga menjadi elastis, lembut  kira-kira 5 menit. Jika adunan terlalu lekit, lumur tangan anda dengan tepung baru pegang adunan, atau tabur sedikit tepung di permukaan meja. Jangan menaburkan tepung di permukaan adunan atau tergoda menambahkan banyak tepung.

Tabur meja dengan tepung, ratakan merata di permukaan meja, letakkan adunan dan nipiskan adunan dengan kayu pengelek selebar 30 x 40 cm.
Oles permukaan adunan dengan 1/3 mentega cair, gunakan kuas untuk memudahkan pekerjaan anda. Tabur 1/3 bagian gula perang + serbuk kayu manis  ke permukaan adunan.

Lipat sisi bahagian pendek adunan ke 2/3 bahagian adunan yg telah ditabur  isi. Lipat 1/3 adunan ke atas lipatan adunan sebelumnya. Nipiskan adunan menjadi berukuran 30 x 40 cm lagi.
Ulang step menabur dan melipat seperti sebelumnya. nipiskan adunan sekali lagi dan tabur dengan sisa mentega dan sisa gula perang, lipat kembali. Jadi kita melakukan step melipat dan mencanai sebanyak 3 kali.

Nipiskan adunan menjadi ukuran 30 x 40 cm, tabur dengan apel, cincangan kacang  dan percik dengan 1/2 bahagian golden syrup.
Gulung adunan memanjang dimulai dari sisi panjang adunan hingga menutup isi. Potong gulungan adunan sebanyak 11 potongan dengan menggunakan pisau tajam atau benang untuk menghasilkan potongan yang lebih rapi.

Susun potongan adunan ke loyang yang telah disiapkan, sisi potongan menghadap ke atas. Tutup dengan plastik wrap atau kain bersih, diamkan selama 15 menit. Percik permukaan adunan dengan sisa golden syrup, bakar di oven yang telah dipanaskan sebelumnya selama 5 menit. Turunkan suhu menjadi 180'C dan bakar selama 35 menit atau hingga permukaannya coklat keemasan dan roti masak. Keluarkan dari oven, biarkan didalam loyang selama 15 menit sebelum dikeluarkan dari loyang.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi