Nuffnang

Thursday, March 28, 2013

Kuih Lumpur Pandan


Beli acuan ni dah lama sangat, dua tahun lepas. Masa tu saya singgah Pasar Baru Bandung.. saja jalan - jalan tengah cari kain telekung terjumpa pula benda antik dan uniq ni teruslah beli bawa balik sini. Hehe. Untuk kuih yang saya buat harini  saya tengok di Sajian Sedap, dan banyak lagi resepi yang boleh di cuba di sana, yaa!! Okey, citer pasal kuih lumpur yang saya buat untuk sajian minum petang hari ini texturenya sangat lembut macam kuih bingka, berbau aroma daun pandan yang sangat wangi, berbaloi mencuba! Sampai jumpa..

Kuih Lumpur Pandan
75 gram margarin
200 ml air
200 gram tepung gandum
1 sudu teh esen vanila
150 gram gula pasir
1/4 sudu teh garam
200 gram kentang kukus, dihaluskan
4 biji telur
350 ml santan dari 1 biji kelapa - saya letak santan cair
50 ml air daun pandan - boleh letak pandan paste
50 gram kismis untuk topping

Cara Membuat :
Panaskan margarin dan air sehingga mendidih. Masukkan tepung gandum, vanila esen,  gula pasir, garam, dan kentang. Kacau hingga kalis. Angkat. Sejukkan. Tambahkan telur satu per satu sambil di pukul rata. Tuang santan dan air daun pandan sedikit2 sambil di pukul rata. Tuang ke dalam acuan kuih lumpur yang sudah di sapu sedikit minyak sayur. dan dipanaskan . Biarkan setengah 1/2 masak. Tambahkan kismis dan tutup, biarkan masak sepenuhnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi