Nuffnang

Sunday, March 16, 2014

Bun Telur Untuk Sarapan Pagi..


Ini adalah menu sarapan tadi pagi, baru sempat nak post. Bun telur yang cukup mudah di buat untuk hidangan keluarga seisi di rumah. Benda yang ringkas memang selalu menjadi pilihan, selain cepat menu ini juga sesuai untuk kanak - kanak yang tak gemarkan rasa yang pedas ! Sarapan pagi sebagai hidangan terpenting pada setiap hari. Mengikut kajian para saintis, makan pada waktu pagi dapat membantu menstabilkan kandungan gula dalam darah, di samping mengawal selera dan bekalan tenaga. Individu yang bersarapan pagi, akan lambat untuk berasa lapar dan tidak akan makan secara berlebihan pada hari tersebut. Renung - renungkan semua. Ok kita semak resepi bun telur untuk menu sarapan pagi di bawah ini yaa..


Bun Telur ( dari My resepi.com )
250 gram tepung roti
50 gram tepung biasa
1 biji telur
120 ml susu segar
3 sudu besar gula
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil yis
50 gram mentega

Bahan Gliss :
1/2 biji telur
1 sudu besar air
Daun bazil

Bahan Inti :
2 biji telur rebus
mayonis secukupnya
garam
serbuk lada putih
1/2 bawang besar - cincang kasar

Cara Membuat :
Masukkan semua bahan kecuali bahan gliss ke dalam bread maker. On kan. Bila dah siap, keluarkan doh dan bahagikan kepada 2 bahagian. Bentukkan jadi bulat. Biarkan selama 20 minit. Sementara itu sediakan inti. Cincang bawang besar dan telur. Gaulkan dengan garam, mayonis dan sebuk lada putih sehingga sebati. Ketepikan.

Ambik sebahagian doh tadi. Canaikan jadi 4 segi. Masukkan inti dan gulong. Kemudian potong kepada 7 bahagian. Ulang langkah 4 dan 5. Masukkan ke dalam oven. rendahkan suhu kepada 40 C. Penaikkan selama 40-50minit. Kemudian sapukan dengan bahan glaze tadi. Bakar pada suhu 180 C selama 15 minit.
Inti tadi sesuai juga diganti dengan tuna.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi