Nuffnang

Saturday, March 22, 2014

Mini Pavlova


Pavlova adalah salah satu dessert yang paling lariss sekarang ini! Resepi pavlova kebanyakkannya sama je cuma cara membuat nya ada yg sedikit berbeza. Kebetulan ada stok putih telur di rumah nak saya olahkan saja menjadi pencuci mulut ini! Nak buat pon senang je, lagipon boleh ajak ahli keluarga makan bersama. Untuk toping pavlova hari ini saya letak buah kiwi, anggur, oren dah cukup berwarna - warni dan ceria agaknya ? Ok semua kita layan resepi pavlova  hari ni! Happy baking!

Mini Pavlova
4 biji putih telur
3/4  caster sugar
1 tsp cuka masakan
1 tbsp tepung jagung

Hiasan
Whip cream 250 gram - pukul hingga  pekat dan nampak gebu
Anggur / orange / kiwi 

Cara Membuat :
Dengan menggunakan mixer pukul 4 putih telur sehingga berbuih (foamy). Masukkan castor sugar sedikit demi sedikit dan increase the speed. Semasa masukkan caster sugar, masukkan sekali cuka masakan dan tepung jagung. Pukul sehingga menjadi berkilat dan *bertanduk ( * Bertanduk : Apabila kita terbalikkan meringue ia tidak jatuh daripada bekas mixer ).

Masukkan ke dalam piping bag dan paipkan ke dalam kertas cupcake dengan nozel polos saiz besar. Bakar pada suhu 100 C.  Bakar selama 1 jam 15 minit. Apabila sudah masak, buka kan pintu oven sedikit dan biarkan ia sejuk didalam oven seketika. Hias dengan whipping cream dan buah - buahan kegemaran anda.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi