Nuffnang

Monday, March 24, 2014

Kek Cawan Vanila Yang Lembutt..


Selamat malam semua, menu apa untuk minum tadi petang? Hari ni saya membaking lagi buat cupcake pula, kali ni saya buat vanilla cupcake separuh daripada cupcake ni saya buat plain saja, tak ada letak apa - apa atasnya dan sebahagian lagi boleh di hiaskan dengan resepi frosting gemaran anda yaa!! Resepi ni memang agak mudah disediakan, bahan - bahan pun tak banyak. Kalau saya memang dah biasa buat cupcake atau pun muffin untuk sarapan pagi atau minum petang, menu yang simple tetapi semua orang rumah sukaa!

Kek Cawan Vanila ( Natasha's.com )
1 1/4 cups tepung gandum
1 1/4 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
3/4 gula caster
1/2 tsp garam
2 biji telur
1 1/2 tsp vanila esen
1/2 cup minyal canola / jagung
1/2 cup buttermilk

Cara Membuat :
Di dalam sebuah mangkuk masukkan tepung gandum , baking powder, baking soda dan garam ayak atau whisk kan hingga semuanya sebati. Ketepikan sekejap..  Di dalam mangkuk yang lain pukul 2 biji telur dengan menggunakan mixer hingga 15 - 20 seconds. masukan gula caster dan teruskan memukul pada kelajuan medium.

Kemudian masukan esen vanila dan minyak canola. Pukul sebati. Masukkan tepung gandum yang sudah di ayak tadi secara perlahan dan berselang - seli dengan buttermilk. Pukul sehingga adunan nampak lembutt dan sebati. Masukkan kedalam kertas cupcake sehingga 3/4 penuh dan bakar selama 15 minit pada suhu 180 C atau sehingga cupcake masak dan nampak keperangan. Hias dengan frosting gemaran anda!


1 comment:

  1. As-Salam Julia..salam perkenalan,kita kawan Julia yang ke -28.semoga sudi juga jadi kawan di dapur saya.Thanks.(suzanazamri.blogspot)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi