Nuffnang

Sunday, April 18, 2010

Potato Quiche


Bahan kulit
75 gram mentega tawar
1/4 sudu teh garam
1 biji kuning telur
150 gram tepung gandum
25 gram keju parut
1 sudu makan air sejuk

Bahan inti
1/2 labu bawang besar - cincang halus
2 keping daging salai - hiris halus
100 gram cendawan segar champignon - hiris halus
3 biji telur
1 sudu teh garam
1/4 sudu teh lada sulah
1/2 sudu teh serbuk pala
225 ml susu cair
150 gram kentang - parut kasar
100 gram keju mozarella - parut kasar, untuk toping
2 sudu makan mentega untuk menumis

Cara Membuatnya
1. Kulit: campur mentega tawar, garam, kuning telur, tepung gandum, keju parut dan air sejuk. Kacau rata dengan pemutar pai atau garfu. Uli hingga menjadi  doh dan tutup dengan plastik. Sejukkan selama 15 minit, dalam peti sejuk. Canai nipis adunan. Cetak di dalam acuan pai berdiameter 20 cm, tinggi 2 cm. Cucuk - cucukkan  dengan garfu.  Bakar  selama  20 minit  dengan  suhu  170 C sehingga setengah masak.

2. Inti: tumis bawang besar dengan mentega sehingga terbit aroma. Masukkan kepingan daging salai dan cendawan. Tumis sehingga layu. Angkat dan ketepikan. Pukul  ringan telur, garam, serbuk lada sulah dan serbuk pala. Masukkan susu cair sedikit demi sedikit sambil di kacau rata.

3. Masukkan tumisan cendawan dan parutan kentang. Kacau rata. Tuangkan kedalam pai. Bakar selama 40 minit sehingga setengah masak dengan suhu 160 C. Taburkan keju mozarella. Bakar lagi selama 20 minit dengan suhu ketuhar 160 C sehingga masak.

Tip: Kalau mencampur adunan  kulit menggunakan tangan, jangan terlalu ditekan - tekan. Lebih baik mencampur  dengan menggunakan jari tangan, jangan gunakan tapak tangan.
sumber : sedap

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi