Nuffnang

Monday, May 14, 2012

Rendang Ayam Minang


Satu hari saya ternampak resepi ni di sini! Lama dah saya salin resepinya. Biasalah simpan dahulu, masak kemudian. Hehe. Jadi buka aje peti sejuk, serai, lengkuas, halia semua bahan - bahan dah ada, saya pun trus ke dapur!

Memasak rendang ni boleh di pelbagaikan. Cili kering bukanlah bahan asas untuk memasak rendang. Apa yang penting ialah lengkuas, kerisik, santan, daun kunyit, serai, dan halia. Bawang tu memang wajiblah! Yang lainnya hanya bahan tambahan, yang boleh di guna ataupun sebalikknya.

Bahan - bahannya :
1 ekor ayam - potong ikut suka
5 ulas bawang putih - kisar
10 ulas bawang merah - kisar
3 - 4 biji cili api - terpulang citarasa
5 biji cili merah / cili kisar
2 inci halia
4 batang serai - 2 batang diketuk
1 inci lengkuas
Rempah tumis ( kulit kayu manis, bunga cengkih, lawang, pelaga )
1 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk lada hitam
Minyak masak secukupnya
Santan kelapa dari 1 biji kelapa
Garam dan gula secukup rasa
Daun kunyit - potong halus
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil serbuk ketumbar - saya tambah
2 -  3 keping asam gelugor - saya tambah

Cara Membuatnya :
Tumiskan rempah tumis sehigga naik bau. Masukkan bahan kisar dan serai yang diketuk dan  masak sehingga kekuningan. Masukkan rempah yang lainnya. Kacau rata. Setelah kuah sedikit kering masukkan santan, ayam, kerisik. Perisakan dengan garam dan juga gula sesedap rasa. Jangan lupa masukkan daun kunyit. Tunggu sehingga kuah sedikit pekat barulah di angkat.

                                 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi